وبلاگ رسمی محمد رضا حدادپور

وبلاگ رسمی محمد رضا حدادپور

"اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَة وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بَنیها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ"
نوکر آستان قدسی اش: محمد رضا حدادپور

طبقه بندی موضوعی

خانم های بیوه حتما بخوانند!

شنبه, ۷ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱ ب.ظ


سلام


چند وقته که بخاطر مشکلاتی که برای بعضی خانواده ها پیش اومده و به طور مستقیم و غیر مستقیم شاهدش بودم، تصمیم گرفتم که برای خانم هایی که شوهر ندارند و در اصطلاح امروزه به آنها «بیوه» میگن چند کلمه ای صحبت کنم. چون مطالبی که عرض میکنم ناظر به وضعیت عمومی خانم های بیوه است، لذا لطفا کسی بهش برنخوره و استثناها را مطرح نکنه...

همه میدونن که تنهایی، جزء لاینفکّ زندگی هر انسانی است و هرکدام از ما بالاخره در زندگیمون تنهاییم حتی اگر بین هزاران مثلا مشتاق و خاطرخواه زندگی کنیم. چون هیچکس ما را به خاطر خودمون نمیخواد و معمولا ما را به خاطر نفعی که از لحاظ روحی و احساسی و معنوی و غریزی و شغلی و آبرویی و ... به او میرسونیم با ما ارتباط برقرار میکنن. خود ما هم همینطوریم. یعنی ما هم به خاطر صِرف وجود کسی باهاش رابطه برقرار نمیکنیم و قطعا منافع خودمون را تعقیب میکنیم. خب طبیعیه! همه ما انسان هستیم و اینجا دنیاست! همین کافیه که بدونیم زندگی دنیا و اهل دنیا گره خورده به همین ارتباط سودجویانه ای که در هر ارتباطی وجود داره و کاملا طرفینی هست.


خانم های بیوه و مطلقه هم بخش قابل توجهی از جامعه ما هستند و انسان هستند و اینجا هم دنیاست. اما این مسئله برای این دسته از خانم ها کمی حساس تر و پیچیده تر هست. به عبارت دیگر؛ نحوه ارتباط هایی که خانم های بیوه و مطلقه در معرض اون قرار میگیرن خیلی پیچیده تر از تمام ارتباطاتی است که در دنیا وجود داره و حتی معتقدم از روابط و مناسبات سیاسی هم پیچیده تر است! باور کنید پیچیده تر است و از موزیانه ترین و گرگ و میش ترین هواهایی است که یک زن در زندگیش میتونه با یک مرد یا پسر تجربه کنه.


برای بیان علت این ادعا به این مسئله توجه کنید:


خانم های بیوه پاک دامن! دقت کردین معمولا مردهایی که در مسیر زندگیتون قرار میگیرن و میخوان با شما باشن اما زن و بچه دارن چه جوری حرف میزنن؟!


همه شون میگن که زود ازدواج کردن و تا چشمشون باز کردن دیدن زن و بچه دارن و طعم واقعی عشق و جوونی را درک نکردن. معمولا همه مردهایی که به زن های بیوه میرسن از تنها بودن و عدم درک همسرشون دم میزنن و همشون هم دنبال یه پناهگاه میگردن که ...


تا دنبالش را بگم: همشون دنبال یه پناهگاه میگردن که آبرودار باشه تا یه وقت واسشون شاخ نشه ، دنبال پناهگاهی میگردن که با اون عشق و حال کنن و با زن رسمی و قانونیشون هم زندگی کنن. هیچوقت زیر بار طلاق نمیرن چون جرات و جسارت طلاق دادن زن قبلیشون ندارن. حالا به هر دلیلی حاضر به تشکیل زندگی دائمی با زن دوم که شما باشی نمیشن.


موردی برای مشاوره به یکی از رفقای روحانی مراجعه کرده بود که میگفت: ما زن های بیوه تبدیل شدیم به حیاط خلوت بعضی آقایونی که چیزی از احساس و تنهایی نمیدونن و فقط یکی را میخوان که باهاش باشن وگرنه در اینجور رابطه ها تنها چیزی که خبری ازش نیست زندگی و احساس پاکه.


خب معلومه این خانم فهمیده دنیا چه خبره و فکر نمیکنم لازم باشه زیاد توضیح بدم. اما لطفا خانم های بیوه پاک دامنی که دغدغه دامن پاک و ایمان و معنویتشون دارن به توصیه های زیر توجه کنن تا خدایی نکرده به دام نیفتند:


1-حدالمقدور از زندگی در منزل تنها و جداگانه پرهیز کنید و به زندگی با والدینتون بپردازید. برگشتن به خانه دوران کودکی هرچند کار ساده ای نیست اما بنا به هزاران دلیل بهتر است و تهدیدات را نسبت به یک خانم تنها کمتر میکند.


2-اگر بنا به هر دلیلی مجبور به زندگی در خانه ای مستقل و تنها شدید، اجازه ندهید منزلتان تبدیل به پاتوق دوستان مجرد یا متاهلی بشود که با شوهرانشون مشکل دارند و جایی بهتر از خونه شما پیدا نمیکنن و حتی جوری جلوه میدن که انگار دارن به شما لطف میکنن و شما را از تنهایی در میارن!


3- به هیچ وجه فریب احساس دلسوزیتان را نخورید. یعنی اگر مرد و زن جوانی از آشنایان و اقوام به شما مراجعه کردن تا مثلا از شما مشاوره بگیرند و یا مثلا از تجارب شما استفاده کنند فورا به این درخواست جواب مثبت ندهید. لااقل به مرد نامحرم چه از اقوام و چه شوهر دوستتان چراغ سبز برای تماس های مکرر و رد و بدل کردن پیامک و ... ندهید. این مسئله مهمی است که بسیاری را به دام وابستگی به شما انداخته و بهانه برای ارتباط غیر متعارف با شما را به وجود می آورد.


4 – لطفا به هیچ وجه ژست مشاور و سنگ صبور به خود نگیرد در حالی که ممکن است درباره مسائلی به شما مراجعه کنند که فقط فکر شما را مشغولتر کرده و شما را به یاد کمبودهایی می اندازد که با فقدان شوهر محترمتان در آن حالت به سر می برید. مثلا اگر خانمی از دوستان و اقوامتان درباره روابط زناشویی و مسائل مربوط به خلوت زن و شوهرها نیاز به مشاوره داره و ادعا میکنه که فقط شما را قبول داره و فقط میتونه به شما اعتماد کنه، لطفا زود خام نشید. ممکن است اون خانم راست و حسینی فقط شما را قبول داشته باشه اما شرایط شما جوری نیست که بتونید مخاطب حرفهای اون باشید. جسارتا اگر یاد مسائل زناشویی که با شوهر مرحومتان داشتید افتادید و یا احساس نیازهایی در شما زنده شد و زخم دلتان تازه شد تکلیف چیست؟


5- اگر نیازهای طبیعی انسانی در وجودتون غلیان داره و به راحتی و توسط روش های معمولی دینی و ورزش های متوسط قادر به کنترلش نیستید، و از سوی دیگر شرایط ازدواج مجدد دارید، اصلا تردید نکنید و حتی اگر هنوز سالگرد فوت همسرتان نشده، ایمانتان را دریابید و ازدواج کنید. مطمئنا ازدواج با شرایط خاصی که شما دارید بهترین راهه و بهتون آرامش میده. حرف و حدیث مردم همیشه هست. به ایمانتون فکر کنید و پیشنهادات خوبی را که در چارچوب شرع و عرف و خانواده مطرح میشه را از دست ندهید.


6 – اگر دختر و یا پسر دارید، مواظب باشید زمانی که ازدواج میکنید مسئله محرمیت فرزندان شما با فرزندان شوهر دومتان از نظر شرعی حل شده باشه. پیشنهاد میکنم حتما به یک مشاور مذهبی جهت حلّ و فصل این موضوع مراجعه کنید تا خدایی نکرده مثل یکی از پرونده ها نشید که فرزند زن با فرزند مرد، چندین سال باهم زندگی کردند با اینکه اون دو تا بچه با هم نامحرم بودن و الان به شدت احساس گناه میکنن!


7- اگر خواستگار شما یک پسر مجرد بود که تا حالا ازدواج نکرده، لطفا حتما دقت کنید و تمام جوانب موضوع و شخصیت اون بنده خدا را بسنجید و سپس به یک مشاور «زن» مراجعه کنید. تاکید میکنم: به یک مشاور «زن».


چون پسر مجرد، به راحتی و در شرایط معمول، زیر بار ازدواج با خانم بیوه که طعم زندگی مشترک را چشیده است، نمیرود. پس باید علت این خواسته اش را بررسی کنید تا به خاطر مسائلی همچون صِرف زیبایی و تیپ و هیکلتان و ثروت و ارثی که از شوهرتان به شما رسیده و امثال ذلک نباشه. چون این مواردی که عرض کردم، موارد شایعی است که در پرونده های مشاورین و وکلای دادگاه ها و ... وجود داره که سبب بسیاری از مشکلات اخلاقی و زناشویی شده است.


8- خانم هایی که شریک زندگیشان را از دست داده اند باید دقت کنن که در مسافرت هایی که به صورت گروهی شرکت میکنن حتی در سفرهای زیارتی خارج از کشور، کسی به تنهایی آن ها پی نبرد و اگر فرزند و کودکانی دارند به آنها توصیه کنند که این مطلب را افشا نکنند. چرا که در سفرهای سیاحتی و حتی زیارتی، فرصت نزدیک شدن شبانه روزی بین اعضای گروه یا کاروان وجود دارد و بنا به تجربه بعضی عزیزان، می تواند مقدمات مشکلاتی را فراهم نماید.


9- بعضی از خانم های متاهل و میان سال، وقتی به خانم های بیوه برخورد میکنن، به خودشون اجازه میدن که به بهانه دلسوزی برای آینده آنها تصمیم بگیرن و انواع و اقسام خواستگارها را معرفی کنن!  بسیار دقت کنید و مدام با چنین خانم هایی مراوده نداشته باشید. با آنها زیاد درددل نکنین چرا که معلوم نیست که اسرار شما را حفظ کنند و برای شوهردادن شما به تحریک احساس ترحّم دیگران متوسل نشوند.


10- اگر بنا به هر دلیلی قصد و یا شرایط ازدواج مجدد ندارید، به فکر استقلال جیب و دخل و خرج زندگیتان باشید. اما شدیدا مراقب باشید تا در روند پیدا کردن شغل مناسب با شرایطتان، در مجموعه هایی که تفکیک جنسیتی صورت نگرفته و صاحب کار و مسئول جوان و کم سن و سال و یا مشکوک دارد ورود پیدا نکنید. می توانید به طرف مشاغل کارگاهی و یا دفاتر خانگی بانوان در امور مهندسی و مدیریتی و بافندگی و خیاطی و امثال ذلک وارد بشوید.


11- در خرید روزانه و یا تعمیر ماشین و امور فنی مربوط به منزلتان، دقت کنید که به صورت مکرّر به مکان واحد و یا یک شخص غریبه مشخص مراجعه نکنید تا برای کسی سوال پیش نیاد که چرا شما مدام تنها مراجعه میکنید و یا به آدرس منزل و شماره همراه شما به بهانه اشتراک شما در اماکن خرید دسترسی پیدا نکنند. خانم های بسیاری با رعایت نکردن این اصل مهم، مورد اذیت و آزار فروشندگان و تعمیرکارها و افراد مشاغلی قرار گرفته اند که آن خانم با آنها ارتباط روزمره داشته است.


مطلبی درباره شیوه کنترل غرایز و نیازهای طبیعی چنین خانم هایی وجود داره که بنده از بیانش معذورم و توصیه میکنم به پایگاه ها و دیگر درگاه های علمی و معنوی امین مراجعه کنید و جواب سوالاتتان را در آنجا بیابید.


حرف های زیادی در این زمینه دارم که به خاطر محدودیت وقت توفیق بیانش نیست. اما برادرانه توصیه میکنم به موارد فوق توجه کنید و یا این متن را به کسانی که میشناسید و میدانید که در این بحران به سر میبرند، برسانید.


فقط یه جمله که باید حتما عرض کنم اینه که: در هر شرایطی موظب ایمان و خوش نام بودنتون باشید اما این حساسیت سبب نشه که به هر قیمتی از «حلال الهی» بگذرید. لطفا دقت کنید.


لطفا برادر کوچکتان را از دعای خیر محروم نکنید.


  • محمد رضا حدادپور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">